Dag 18: Mat

Min vän Camilla bloggar ju också om de här 20 dagarna. Som tur är har vi båda varit slarviga, men hon börjar komma ifatt mej, och det skulle ju bli lite pinsamt om hon får sina 20 dagar ur världen innan mig!

Dag 18: Mat

Jag tänkte bjuda på litet mattips såhär på torsdagseftemiddagen, middag på max 45 min!

det här behöver du:

Torskfiléet (eller annan valfri fisk)

sparris

citron

timjan

Chili

vitlök

potatis

salt

citronpeppar

 

Ställ ugnen på behagliga grader för potatis.. kanske 200-250 grader beroende på ugn och hur mycket tid du har.

skär upp potatisen i klyftor, lägg i en ugnsform som du har olja i botten i. toppa med timjan, flingsalt (valfritt salt om man inte har flingsalt) och strö lite olja på innan du skjutsar in allt i ugnen.

 

Jag använder olivolja, men valfri matolja går bra, eller smör. Stek fisken tillsammans med hackad chili, vitlök och timjan samt valfri krydda tex salt och peppar/citronpeppar. Stek bara så att fisken får fin yta på båda sidor.

Koka upp vatten med lite salt i, lägg i sparrisen, låt koka i några minuter.

 

lägg över allt från stekpannan till en ugnsform (bara bra om matfetet följer med). Häll av vattnet på sparrisen och lägg sparrisen tillsammans med fisken i ugnsformen. Dela citronen, pressa citronen över fisken och sparrisen, (jag brukar lägga på lite extra timjan). Lägg den pressade citronhalvan i ugnsformen tillsammans med fisken och sparrisen. ställ in den i ugnen tillsammans med potatisen, nu borde det vara ca 15-20 min kvar för potatisen och fisken hinner dra åt sej alla goda smaker under tiden.

 

servera med iskallt vatten och citronskivor från den andra halvan av citronen.

jag kände att jag ville ha någon mer grönsak till och hittade rädisor i kylen som jag skar  upp och prydde tallriken med.

Kommentera

