Dag 19: Tema Vatten.. Min vatten”historia”

20120813-154440.jpg

Jag har egentligen aldrig varit ett jätte fan av vatten. Dricker hellre ett glas mjölk än ett glas med vatten. Jag badar bara när jag är utomlands.. Om jag inte badar i badkar dvs.
När jag var liten tyckte jag det var obehagligt att simma i vattnet om det inte var i en pool. Jag tänkte alltid att det skulle komma en ubåt eller en haj.. Eller någon annan stor obehaglig fisk. Harnäs-badet i Gävle var det absolut populäraste stället att vara på under sommaren. En sjö nära furuvik. Chansen för att bli attackerad av en ubåt eller en större typ av skräckinjagande fisk var ju rätt liten. Men ändå.. I svenskt vatten ser man faktiskt inte vad som gömmer sej under vattenytan! Givetvis badade jag ändå, men vågade aldrig simma ut för långt!

Det här med att vara ute med båt på sjön tycker jag är rogivande om det inte är småkryp i båten som stör för då kan jag varken slappna av eller njuta utav båtfärden. Siktet ligger istället på att hålla koll på vart alla insekter är så att de inte får för sig att anfalla mig.

Att sitta vid vattnet eller titta på vattnet från ett lagomt avstånd är rogivande och mycket lugnande, helst i en solstol med en bra bok som sällskap.

Vi i västvärlden är de mest lyckligt lottade människorna när det kommer till vatten. Vi tar det liksom för givet.

Jag har numera lärt mig att uppskatta ett glas med vatten lika mycket som jag uppskattar ett glas med mjölk. Min kropp behöver vatten och tack gode god för att jag kan dricka det när jag vill från kranen.

En till sak, jag kan inte dyka, ogillar att vara under vattnet med huvudet men om jag måste håller jag alltid för näsan eftersom jag inte kan hålla andan under vattnet annars!

Det var min vatten”historia”
Tjing

Kommentera

