Bron – Bästa serien jag sett på länge.

bron_hela_serien_4_disc

Hur kan jag ha missat denna serie? Den är så bra va att jag knappt kan beskriva den med ord. Första avsnitten blev jag lite irriterad och tyckte att de castat Sofia Helin i rollen som Saga Norén, helt fel. Men sen förstod jag att hon spelar en person med asperger syndrom. Och då vänder det och man tycker att hon är fantastisk i sin roll!

”Bron, dansk titel Broen, är en svensk-dansk kriminalserie från 2011, som började sändas i svt under hösten 2011. Hans Rosenfeldt har skrivit manus efter en idé i samarbete med Måns Mårlind och Björn Stein. Sofia Helin och Kim Bodnia spelar huvudrollerna.

Handling:

Poliserna Saga Norén och Martin Rohde utreder en seriemördare efter att ett lik dumpats mitt på Öresundsbron, precis på gränsen mellan Sverige och Danmark. Morden antyds ha sociala och politiska motiv, och visar sig ingå i en lika sofistikerad som djävulsk hämnd.

Serien håller på att filmas som en amerikansk tv-film med Diane Kruger, Annabeth Gish, Ted Levine och Duane Whitaker i rollerna.”

info hämtad från Wikipedia.

Om du inte hunnit se den, SE DEN! Bra tips till jul- och nyårs-hlegerna som kommer..

Kommentera

